Dbamy o Standardy Ochrony Małoletnich
Od 15 sierpnia 2024 roku każdy pracodawca, który prowadzi działania i usługi skierowane do dzieci i młodzieży ma obowiązek wprowadzić w życie tzw. Standardy Ochrony Małoletnich. Ta regulacja prawna jest sposobem na ochronę prawną i odpowiedzią na wiele zdarzeń związanych z dramatami dzieci, które często pozostawały bez wsparcia i ochrony.
Nowa ustawa ma być podstawą do tworzenia w Organizacjach zbiorów zasad ( standardów) i pomocą gwarantującą możliwość reagowania na złe traktowanie dzieci. To także sposób na podniesienie wrażliwości społecznej na krzywdę tych najbardziej bezbronnych wśród nas.
Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem to zbiór zasad, które pomagają tworzyć bezpieczne i przyjazne środowisko w szkołach, przedszkolach i innych placówkach działających na rzecz dzieci – w tym miejscach rekreacji.
W placówce, która spełnia standardy ochrony dzieci:
- nie pracują osoby mogące zagrażać bezpieczeństwu dziecka
- wszyscy pracownicy wiedzą, jak rozpoznawać symptomy krzywdzenia dziecka oraz jak podejmować interwencję w przypadku podejrzenia, że dziecko jest ofiarą przemocy
- dzieci oraz młodzież dowiadują się, jak unikać zagrożeń w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami - w realnym świecie oraz w Internecie
- dzieci oraz młodzież mają stały dostęp do informacji, gdzie szukać pomocy w trudnych sytuacjach
1. Czym jest ustawa?
Podstawą Standardów Ochrony Małoletnich (SOM) jest nowelizacja Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz innych ustaw z dnia 28 lipca 2023 roku, zwana potocznie „Ustawą Kamilka”. Ustawa ta zobowiązuje każdego w Polsce, w tym nas jako Grupę PKL do wprowadzenia zasad i procedur, które chronią dzieci przed zagrożeniami i krzywdzeniem. Oznacza to, że musimy działać w sposób, który zapewni bezpieczeństwo naszym najmłodszym gościom ośrodków Grupy PKL.
2. Dlaczego wprowadzamy te standardy?
Po pierwsze dlatego, że zobowiązuje nas wszystkich do tego wprowadzone właśnie w życie prawo. Po drugie od zawsze naszym podstawowym priorytetem jest bezpieczeństwo naszych gości. Zarówno to związane ze sprawnością m.in. urządzeń, kolei, zjeżdżalni, sprzętu sportowego ale także to rozumiane jako poczucie bezpieczeństwa naszych gości i profesjonalna obsługa i kontakt. W tym przypadku chodzi przede wszystkim o to, żeby dzieci czuły się bezpieczne i dobrze podczas korzystania z naszych usług. Chcemy, żeby miały one tylko najlepsze wspomnienia z wizyt u nas, a Wasza pomoc w tym ma kluczowe znaczenie.
3. Co oznacza nowe prawo i Standardy Ochrony Małoletnich?
Ustawa i wprowadzone Standardy Ochrony Małoletnich budują świadomość społeczną, że nie tylko złe traktowanie dzieci jest przestępstwem ale nawet podejrzane zachowanie może prowadzić do krzywdzenia małoletnich i należy na nie reagować. Dlatego nowe przepisy nakładają na wszystkich obowiązek odpowiedniego zachowania, dając tym samym narzędzia by eliminować sytuacje zagrażające bezpieczeństwu dzieci.
4. Jakie obowiązki ustawa nakłada na Pracodawcę – w tym Grupę PKL – względem pracowników i współpracowników zatrudnianych na stanowiskach związanych z obsługą klientów w tym dzieci:
- STANDARDY: Konieczność wprowadzenia w życie standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
- PERSONEL: Działający profesjonalnie i posiadający wiedzę w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci.
- Zapoznanie się ze standardami ochrony małoletnich wśród pracowników związanych z obsługą turystyczną w naszych ośrodkach - w tym celu przeprowadziliśmy szkolenia dla wszystkich pracowników. Planujemy szereg dodatkowych szkoleń by stosować standardy jak najlepiej w praktyce.
- Każdy nowy pracownik będzie miał obowiązek zapoznania się ze standardami i przejść szkolenie.
- Przed zatrudnieniem nowego pracownika na stanowisku związanym z obsługą klientów – w tym dzieci – wymogiem ustawowym jest uzyskanie zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw na tle przemocowym i seksualnym.
- PROCEDURY: Funkcjonowanie procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka,
- MONITORING: Weryfikacja zgodności prowadzonych działań z przyjętymi standardami ochrony dzieci.
- Stworzony został dedykowany adres e-mail: som@pkl.pl na który każdy może zgłaszać naruszenia Standardów Ochrony Małoletnich, a także uwagi i sugestie.
- Wyznaczenie osób odpowiedzialnych za realizację Standardów Ochrony Małoletnich. W Grupie PKL mamy powołany następujący skład koordynatorów:
- Interwencje - Magdalena Goetel tel. 606 986 792, e-mail:Magdalena.Goetel@pkl.pl
- Monitoring i aktualizacja standardów - Piotr Bernacki tel. 781 222 066, e-mail:Piotr.Bernacki@pkl.pl
- Koordynator ds. IT - Jakub Boryczko tel. 726 007 024, e-mail: Jakub.Boryczko@pkl.pl
5. Najważniejsze zasady.
Szacunek i bezpieczeństwo:
✓ Traktujemy dzieci z szacunkiem i dbamy o ich bezpieczeństwo.
Reagowanie na sytuacje zagrożenia dla dziecka:
✓ Reagujemy na wszelkie formy krzywdzenia ale również wtedy, gdy uznamy sytuację za wyjątkową, nietypową ale także powtarzalną i groźną dla dziecka. Nie wahaj się zgłosić obserwacji kierownikowi oraz Koordynatorowi ds. podejmowania interwencji.
Komunikacja:
✓ Rozmawiamy z dziećmi w sposób profesjonalny i związany bezpośrednio z obowiązkami wynikającymi z naszych zadań. Nie pytamy o prywatne sprawy, chyba że jest to konieczne dla bezpieczeństwa małoletnich.
Kontakt fizyczny:
✓ Może wystąpić, jeśli wynika to z charakteru Waszej pracy np. pomagając dzieciom przy korzystaniu z atrakcji lub udzielając pierwszej pomocy. Kontakt musi się mieścić w ramach społecznie i prawnie przyjętych norm.
✓ W przypadku kontaktu z dzieckiem należy ocenić czy daną czynność można wykonać bez bezpośredniego kontaktu fizycznego.
✓ Nie należy obawiać się kontaktu fizycznego, jeśli jest on uzasadniony obowiązkami służbowymi oraz nie odbywa się wbrew dziecku.